Intermittent vasten: do or don’t?

Intermittent vasten of intermittent fasting (IF) wordt op social media vaak aangeraden als de “hack” om gewicht te verliezen en gezonder ouder te worden, maar wat zegt de wetenschap hierover?

Onderzoek in kinderschoenen

Intermittent fasting (IF) is een manier van eten waarbij je periodes van wel en niet eten op bepaalde vaste tijdstippen afwisselt. Het idee is dat je voornamelijk kijkt naar wanneer je eet en niet per se naar wat je eet. 

Het onderzoek naar IF staat eigenlijk nog in kinderschoenen. De hypothese is dat het een positief effect heeft op het lichaam, onder andere op gewichtsverlies en cardiovasculaire gezondheid.

Een aantal kleinere studies en studies in proefdieren ondersteunt deze hypothese, maar heel duidelijk en conclusief bewijs is er nog niet. Zo is het bijvoorbeeld ook nog niet duidelijk of het positief effect het resultaat is van een calorierestrictie of dat het via een ander mechanisme verloopt.

Het gevaar van IF

Op social media wordt IF door verschillende health influencers en zelfs professionals onterecht gepromoot als “de manier” om gezond oud te worden. Het meest populaire advies hierbij is 16/8 IF, waarbij je 16 uur vast en gedurende 8 uur eet (dit wordt de “eating window” genoemd). Binnen dit eating window mag je (zogezegd) eten “wat je wil”. In de realiteit worden mensen gestimuleerd om hun eating window zo klein mogelijk te maken. Onderzoek toont aan dat dit een negatieve relatie met voeding en eetstoornissen in de hand werkt, en daarom erg gevaarlijk kan zijn.

Hoe kan je intermittent vasten wel toepassen?

Het voordeel van IF is dat je inspeelt op het natuurlijke circadiaans ritme van je lichaam en metabolisme. Onregelmatige eetpatronen, waarbij er ‘s nachts, zeer vroeg ‘s morgens, of zeer laat ‘s avonds gegeten wordt, kunnen dit goed-gereguleerde systeem in de war brengen, met potentieel nadelige effecten op gezondheid. Het is dus zeker en vast een goed idee om een natuurlijke periode van rust in te bouwen voor je lichaam aan de hand van het dag/nachtritme. Experts in dit veld stellen daarom voor om een eating window van 12h te hanteren waarbij je 12h eet en 12h “vast”. De laatste 2h voor het slapengaan niet eten heeft ook een positief effect op je slaapkwaliteit.

Wat je eet is belangrijker dan wanneer je eet

Wat je eet blijft wel nog steeds belangrijk, of je nu vast of niet. Een consistent gezond voedingspatroon zonder restricties, waar plantaardige voeding zoals groenten, fruit, volkoren granen en peulvruchten de basis vormt is cruciaal voor je gezondheid en zal een grotere impact hebben dan eten volgens een bepaalde timing. 

Reset

Food App

Op zoek naar meer wetenschappelijk onderbouwde voedingsinformatie en voedzame recepten voor heel het gezin?

De Reset Food App bevat een giga arsenaal aan gezonde familie recepten, wetenschappelijk onderbouwde voedingsinfo, wekelijkse meal planner én interactieve boodschappenlijst!

€8,25/maand

Meer info